FAQ Structured Data: haal meer uit je ranking

Maak je duidelijk voor zoekmachines

Eender wie die zich voor mei 2019 met SEO bezig hield, wist dat het enorm moeilijk was om je potentiële bezoekers te overtuigen om door te klikken naar je website. De mogelijkheden waren beperkt en de focus lag op een sterke meta title en een overtuigende meta description die zo dicht mogelijk bij de zoekintentie aanleunde. Daar kwam in 2019 verandering in door het in het leven roepen van Structured Data.

 

Door Structured Data toe te voegen aan je content, kan Google je website beter begrijpen. Dat levert je een betere score op en een plaats bovenaan de zoekresultaten (een zogenaamde positie 0 genoemd). Door het toevoegen van deze markup aan de hand van een eenvoudig stukje code krijgt de zoekmachine extra informatie rond de inhoud van de pagina en kan deze getoond worden in de resultaten.

Structured Data in Google

In deze blogpost gaan we ons verdiepen in één van de tal van mogelijke opties in Structured Data, namelijk FAQ Structured Data. De nieuwe schema markup is sinds begin 2020 meer en meer aanwezig in de zoekresultaten.

Wat is FAQ Strucured Data?

Met FAQ (=Frequently Asked Questions, of veelgestelde vragen) Structured data krijg je de mogelijkheid om extra vragen & antwoorden toe te voegen die relevant zijn voor die pagina. Deze vragen & antwoorden zullen dan bij de pagina getoond worden bij de zoekresultaten.

Wat is hotjar zoekopdracht in Google met FAQ Structured data resultaat

We krijgen dus de mogelijkheid om extra informatie naar de gebruiker te sturen en onze pagina groter en opvallender te laten weergeven in de berg van zoekresultaten, daar we anders de gebruiker enkel kunnen overtuigen met onze meta-tags.

 

De voordelen van FAQ Structured Data

Het toevoegen van deze vorm van Structured Data, geeft je de mogelijkheid om je zichtbaarheid in de resultaten aanzienlijk te vergroten. Op mobiele toestellen is het namelijk zo dat je zoekresultaat samen met de FAQ’s bijna het volledige scherm in beslag nemen en dus voor zorgt dat je veel harder kan opvallen tussen alle andere resultaten. Daarnaast heb je de kans om extra informatie te geven rond bepaalde diensten of producten, waar je anders met de originele zoekopdracht misschien niet op zou ranken. Het is zelfs mogelijk om met Emoji’s of links te werken in de teksten.

Emojis en links in structured data

Hoe pas je FAQ Structured Data toe?

Aan de hand van guidelines die Google zelf opstelt, kan je eenvoudig de juiste markup toevoegen in de code van een pagina. Je kan hier eenvoudig zelf (aan de hand van een klein beetje html-kennis snel vragen & antwoorden toevoegen. Hierna kan je vervolgens de code kopiëren en toevoegen in de html van de pagina waar je deze FAQ’s wil toepassen.

FAQ Schema voorbeeld

Heel eenvoudig dus en een enorme meerwaarde voor je rankings.

Meer informatie?

Wil je meer informatie rond FAQ Structured Data of Structured Data in het algemeen? Schrijf je in voor onze nieuwsbrief en ontvang de laatste updates rond nieuwe ontwikkelingen in Google.

Wil je graag een SEO audit of advies voor jouw website? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en bekijken met plezier je vraag.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte rond alle laatste updates in Online Marketing



Een korte samenvatting

🧐 Wat is FAQ Strucured Data?

Met FAQ (=Frequently Asked Questions, of veelgestelde vragen) Structured data krijg je de mogelijkheid om extra vragen & antwoorden toe te voegen die relevant zijn voor die pagina en de zoekintentie. Deze vragen & antwoorden zullen dan bij de pagina getoond worden bij de zoekresultaten.

✍️ Hoe pas je FAQ Structured Data toe?

Aan de hand van guidelines die Google zelf opstelt, kan je eenvoudig de juiste markup toevoegen in de code van een pagina. Je kan hier eenvoudig zelf (aan de hand van een klein beetje html kennis snel vragen en antwoorden toevoegen. Hierna kan je vervolgens de code kopiëren en toevoegen in de html van de pagina waar je deze FAQ’s wil toepassen.

📈 Een hogere ranking met FAQ Structured Data?

Toevoegen van Structured Data is geen garantie op een rich snippet of een zogenoemde postie 0. Google zal steeds zelf bepalen welke resultaten wanneer getoond worden, echter geeft Structured Data een duidelijke structuur zodat Google je website beter kan begrijpen. Ook zal het toevoegen ervan je geen posities doen winnen, maar je visibiliteit en branding in Google zal wel enorm toenemen en bijgevolg creëer je een hogere CTR. Lees meer over onze SEO aanpak