Google Analytics Best Practices

Best practices & tips voor een goede Google Analytics setup

Google Analytics opzetten voor je website, dat is één ding. Zorgen dat je zuivere data en geen geruis op je data hebt, doormiddel van het gebruik vanfilters en enkele best-practice regels.
In deze blogpost behandelen we de, voor ons, 3 belangrijkste zaken waar je rekening mee dient te houden bij het opzetten van je Google Analytics setup.

Tips voor dataviews in Google Analytics

3 views voor al je data

Wanneer we een account opzetten, maken we steeds gebruik van de best practice setup die door Google aanbevolen wordt: 1 account, 1 property, 3 views. Deze 3 dataviews bestaan uit:

  1. Gefilterde dataview
  2. Ongefilterde dataview (raw data)
  3. Test dataview
View overzicht in Google Analytics

Gefilterde dataview

De gefilterde dataview is de belangrijkste van de drie, omdat we hierin alle data gaan analyseren en bekijken. Net daarom is het belangrijk dat hier de juiste filters worden aangemaakt, zoals het uitsluiten van IP-adressen of het aanpassen van hoe de data in je view binnenkomt. Meer weten over welke filters we gebruiken kan je hieronder in het artikel terugvinden.

Ongefilterde dataview

Deze dataview kan je zien als een soort 'back-up' van je data. In de gefilterde dataview maken we gebruik van filters en passen we regelmatig zaken aan. Stel dat we een foutieve filter instellen waardoor er geen data meer binnenkomt in deze view, hebben we steeds een extra view achter de hand waarin we de nodige data kunnen ophalen indien nodig. We raden iedereen steeds aan deze te voorzien, better safe than sorry.

Test dataview

Tot slot maken we steeds gebruik van een test dataview. In de gefilterde view gaan we namelijk onszelf willen uitsluiten, zodat we met het testen of bezoeken van de website de data niet vervuilen door ons eigen klikgedrag. In de test dataview gaan we dus net enkel ons eigen IP adres toelaten, waardoor we alleen data van onszelf hierin terugvinden en zonder zorgen kunnen doortesten.

Structuur Google Analytics

Geen properties, maar views

Vaak merken we bij klanten dat wanneer ze een nieuwe weergave willen maken voor data, ze meteen grijpen naar het aanmaken van een nieuwe property in plaats van het aanmaken van een nieuwe view. Onze vuistregel is steeds om pas een nieuwe property aan te maken wanneer je er zeker van bent dat je de data nooit samen zal gebruiken met de andere property.

Een voorbeeld: Stel we beslissen op www.digibri.be dat we een jobspagina willen creëren op een subdomein jobs.digibri.be, dan zouden we ervoor kunnen kiezen om een nieuwe property aan te maken, daar we een nieuw (sub)domein aanmaken. Echter gaan we wel de data willen bekijken en willen weten hoeveel mensen er doorklikken naar de jobspagina, via welke kanalen, hoeveel totale pageviews hebben ze bekeken, ...

Allemaal zaken die niet eenvoudig te analyseren zijn als deze over 2 properties verspreid zijn. In de gefilterde dataview die we hierboven besproken hebben, zal dan in het voorbeeld zowel www.digibri.be zitten, alsook jobs.digibri.be. Als we de data van jobs.digibri.be apart willen bekijken kunnen we ofwel een segment samenstellen die enkel deze data toelaat, ofwel een aparte view aanmaken met een filter die enkel verkeer naar dit subdomein meet.

Best practice filter gebruik in Google Analytics

Filters zijn één van de belangrijkste functies in Google Analytics, maar gelijktijdig ook één van de gevaarlijkste. Je bepaalt namelijk hier welke zaken je uitsluit, toelaat, wijzigt of weglaat in de data, de mogelijkheden zijn enorm. Bij een opzet van een account zullen we steeds onze best practice filters toepassen op de gefilterde dataview en de test dataview.

Filters in Google Analytics

Filters in onze gefilterde dataview

Standaard zullen we steeds ons eigen IP adres uitsluiten, net zoals het IP adres van de klant. Op deze manier zijn we er zeker van dat onze eigen bezoeken aan de website je data niet vervuilt.
Naast de IP adressen gaan we ervoor zorgen dat steeds de URL en de UTM-tags mooi op éénzelfde manier binnenkomen in Google Analytics. Dit doen we door deze om te vormen naar een 'Lowercase'.

We gebruiken volgende lowercase filters:

  • Lowercase URI: De url die binnenkomt
  • Lowercase Source: De utm_source die doorgestuurd wordt
  • Lowercase Medium: De utm_medium die doorgestuurd wordt
  • Lowercase Content: De utm_content die doorgestuurd wordt
  • Lowercase Term: De utm_term die doorgestuurd wordt
  • Lowercase Name (campagin): De utm_campaign die doorgestuurd wordt

Door het gebruiken van deze filters zal de data mooi gebundeld blijven als we UTM-tags en URL's met of zonder hoofdletters door elkaar gebruiken. Indien we dit niet zouden doen, zouden we vervuilde data krijgen. Bijvoorbeeld volgende kolom zien we diensten twee maal terugkomen, terwijl dit met de juiste filters onder één lijn zou komen, namelijk "/diensten".

Lowercase example

UTM Tracking Best practices

Wat is UTM tagging

Met UTM tagging gaan we aan een URL extra data doorsturen naar Google Analytics (of vaak ook andere tools). Met deze tags kan je extra beschrijving toevoegen vanwaar deze URL juist afkomstig is. Denk bijvoorbeeld aan wanneer je een link op Facebook deelt en mensen hierop klikken. Zonder UTM's toe te voegen zal deze als 'Referral/Facebook' binnenkomen in Google Analytics. Als we hier UTM-tagging toevoegen, kunnen we exact zeggen welk artikel er bij de link stond, welke doelgroep, welk kanaal, ...

  • Voorbeeld van een link zonder tagging:
    https://www.digibri.be
  • Voorbeeld van een link met UTM-tracking:
    https://www.digibri.be?utm_source=facebook&utm_medium=social&utm_campaign=winteractie

Met de tweede link kunnen we nadien eenvoudig analyseren welke gebruikers er via de winteractie op Facebook afkomstig zijn en wat ze op onze website gedaan hebben.

Source medium voorbeeld

5 tips voor het goed opzetten van UTM tagging

  1. Zorg ervoor dat al de links die naar je website gaan een goede UTM tagging hebben. Let wel; Google en andere zoekmachines zullen automatisch de juiste tagging toevoegen en meesturen.
  2. Consistentie. Gebruik steeds dezelfde benamingen. gebruik niet de ene keer 'utm_medium=social' en de andere keer '=socialmedia'.
  3. Bedenk logische campagnenamen. Waarover gaat de URL, is het een eenmalige campagne of loopt deze non-stop? Probeer met utm_campaign steeds breder na te denken en verdiep eventueel met utm_content en utm_term.
    Bijvoobeeld bij "utm_campaign=winteractie&utm_content=gratiskoffiebonen" ging het over een winteractie en ging de copy op het artikel over gratis koffiebonen.
  4. Gebruik indien nodig tools om de tagging op de juiste manier toe te voegen. Een handige tool van Google zelf is de campaign URL Builder
  5. Testen. Test goed door en bekijk of je data binnenkomt in de test dataview

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte rond alle laatste updates in Online Marketing



Conclusie

Het opzetten en onderhouden van een proper Google Analytics account is in de meeste gevallen een eenmalige workload die je achteraf van heel wat problemen bespaart. Gebruik de juiste filters, een goede UTM tagging en maak dataviews in plaats van properties (in de meeste gevallen). Wil je meer informatie rond Google Analytics en hoe wij je hierin kunnen ondersteunen? Neem een kijkje op onze Google Analytics pagina of neem vrijblijvend contact met ons op.