Search Intent Optimization: optimaliseren van je content op maat van je bezoeker in 2020



Search Intent Optimization of gewoon zoekintentie optimalisatie is vandaag niet meer weg te denken in een doordachte SEO-strategie. In deze blogpost behandelen we volgende topics:

  • wat is search intent optimization,
  • wat is het verschil tussen SIO & SEO,
  • welke soorten zoekintentie er zijn,
  • hoe je best aan de slag gaat.

Wat is Search Intent?

Zoekintentie is het hoofddoel waarvoor een gebruiker zijn zoekwoord ingeeft in een zoekmachine. Dit kunnen informatieve zoekopdrachten zijn, maar ook navigatie, commerciële of transactionele zoekopdrachten.

Met de intentie van een zoekopdracht is het dus belangrijk om je content hier zo goed mogelijk op af te stemmen zodat deze perfect met deze intentie overeenkomt. Iemand die een snel een recept op basis van pastinaak wil maken, wil geen pagina’s met recepten die meer dan 1 uur voorbereiding hebben, maar eerder een snelle sla die je in 10minuten kan bereiden.

Zoekintentie optimalisatie

Resultaat in Google

Wat is het verschil tussen zoekintentie optimalisatie (SIO) en zoekmachine optimalisatie (SEO)?

SIO mag je niet als een afzonderlijk iets zien. SIO & SEO gaan hand in hand. Met SEO gaan we onze algemene ranking proberen te beïnvloeden aan de hand van een goede contentstrategie, gebaseerd op een doorgrond keyword research dat onderbouwt is door data. Deze pagina’s gaan we dan verder optimaliseren zodat we deze gericht kunnen opbouwen naar wat de bezoeker wil, niet wat wij willen dat bezoeker ziet.

Dus als een verbeterde SEO een van je prioriteiten is in 2020, dan moet zoekintentie zonder excuses daar deel van uit maken.

 

De verschillende vormen van zoekintentie

Om te bepalen wat de intentie van een zoekopdracht is, kunnen we bijna alle zoekopdrachten categoriseren onder volgende 4 vormen:

  • Informationeel,
  • navigatiegericht,
  • commercieel,
  • transactioneel.

Informationele zoekintentie

Een informationele intentie zijn zoekopdrachten waarbij de gebruiker op zoek gaat naar extra informatie rond bepaalde zaken zoals bijvoorbeeld enkele best practice tips voor Google Analytics, hoeveel calorieën er in iets zit, ..

Navigatiegerichte zoekintentie

Wanneer we meer gericht gaan zoeken naar bepaalde pagina’s of websites, gaan we meer navigationeel zoeken. Denk hier maar aan ‘branded’ zoekopdrachten (“Facebook”, “contactpagina Digibri”, Zalando winkelmandje, …)

Zoekopdracht naar contactpaginadigibri

Commerciële zoekintentie

Commerciële zoekopdrachten zijn niet persee searches die leiden tot een aankoop van een product. Deze kan gaan rond het extra verkrijgen van informatie rond een product of type product. Enkele voorbeelden hiervoor zijn “Beste smartphone van 2020”, “Leuke Disney postkaartjes”, …

Transactionele zoekintentie

Tot slot hebben we nog de transactionele zoekintentie. Hierbij gaat de zoekopdracht echt gericht naar een aankoop van een product of dienst. Deze worden dan ook vaak versterkt in de zoekopdracht in combinatie met ‘kopen’: “online schoenen kopen”, “offerte zwembad”, …

Hoe ga ik aan de slag met Search Intent Optimization?

Nu we weten welke vormen er zijn in SIO, moeten we nog steeds zelf aan de slag gaan. Waar begin je en hoe pak je het aan?

We raden steeds aan om eerst een blik te werpen op je huidige rankings en zelf enkele testen door te voeren op welke keywords je zou willen ranken. Merk je in de resultaten op dat deze afwijken van jouw resultaat en lig je bedolven onder 10tallen andere resultaten? Dan leunt wellicht de intentie niet aan bij het keyword.

Het is daarom dus belangrijk om niet genadeloos content beginnen te schrijven, maar eerst je huidige content te recycleren en optimaliseren. De kans is groot dat er al een hoop waardevolle informatie op je website is die met een opfrisbeurt een nieuw leven kan leiden, gericht op de search intent.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte rond alle laatste updates in Online Marketing



Probeer dus steeds een logisch evenwicht te vinden tussen het recyclen van content en het creëren van nieuwe content (uiteraard aan de hand van een sterk keyword research).

Content Recyclen voor Search Intent