Wat is Hotjar en hoe gebruiken we het voor jouw site te optimaliseren

Wat is Hotjar?

Vaak is het moeilijk om als eigenaar van je website te begrijpen hoe je bezoeker de website ervaart en gebruikt. Met Hotjar krijgen we als marketeer de kans om het gedrag en ‘emoties‘ van een bezoeker in kaart te brengen en te analyseren. Met deze gegevens kunnen we dan aan de slag om de website te optimaliseren en zo de ervaring voor de bezoeker zo aangenaam mogelijk te maken.
Met Hotjar kunnen we inzichten verkrijgen aan de hand van verschillende tools die ze aanbieden:

  • Heatmaps
  • Recordings
  • Feedbackpolls & Enquêtes

We bespreken elk van de drie hieronder verder.

Heatmaps om je pagina te analyseren

Heatmaps geven in Hotjar je de mogelijkheid om op één gekozen pagina of meerdere gelijkaardige pagina’s (bijvoorbeeld alle productdetail-pagina’s) een visuele weergave te creëren van het klik, scroll en beweeggedrag van je bezoeker. Je kan eenvoudig zien via kleuren (‘heatmap’ of warmtekaart) waar gebruikers op die pagina het meest op hebben geklikt. Hoe roder, hoe meer klikken, hoe blauwer, hoe minder.

Per heatmap kan je tot van 2000 bezoekers hun klikgedrag verzamelen. Met de betalende versie van Hotjar kan je een ongelimiteerd aantal heatmaps aanmaken. Nuttige pagina’s om een heatmap van te maken zijn vaak conversiegerichte pagina’s zoals een winkelmandje, een productpagina, een contactpagina, …

Heatmap voorbeeld

Anoniem je bezoekers volgen met recordings in Hotjar

Heatmaps zijn natuurlijk handig als het gaat om één specifieke pagina te analyseren gaat. Als we het gebruik van de hele website willen analyseren, kunnen we aan de hand van recordings in Hotjar het gedrag van een bezoeker ‘filmen’ of opnemen en anoniem herbekijken per gebruiker. In deze opnames zien we dan welke pagina’s er bezocht zijn, waar de bezoeker met zijn muis beweegt en of deze ergens lang blijft stilstaan. Op deze manier kunnen we bekijken hoe een bezoeker reageert op bepaalde elementen op een pagina en of deze al dan niet opvallen.

Recordings analyseren kan heel tijdsintensief zijn, maar kunnen heel wat problemen op je website mee onderschept worden. Als je op zoek bent naar een specifieke pagina die de bezoeker heeft bezocht, of enkel bezoekers van bepaalde besturingssystemen, kan dit eenvoudig gefilterd worden.

Feedback Polls voorbeeld

Enquêtes en feedback polls

Als derde kunnen we ook nog interactie aangaan met je bezoekers door ze zelf hun mening te laten uiten. Met Hotjar kan je eenvoudig een enquête opzetten die dan via een pop-up gevraagd wordt om in te vullen. Naast de enquête is er ook nog een optie die meer laagdrempeliger is, namelijk een feedback poll tonen op de hoek van je pagina(‘s) waar  de bezoeker een score kan geven op je vraag. Een veelgestelde vraag hier is ‘Hoe was je ervaring op onze website?‘. De bezoeker kan naast de score ook nog een extra opmerking meesturen bij zijn score.
Deze directe feedback is een van de meest waardevolle data die je als website-eigenaar kan krijgen om je website te optimaliseren. Luisteren naar je klanten is een van de belangrijkste zaken als het gaat om CRO (Conversie Ratio Optimalisatie).

Wat kost Hotjar?

Hotjar kan je gratis gebruiken voor 100 recordings & 3 heatmaps. Met de betalende variant (PLUS) kan je dan weer ongelimteerd aantal heatmaps opzetten en tot 2000 recordings opnemen voor een 29euro per maand. In deze PLUS variant kan je dan ook weer enquêtes en polls opzetten. In de BUSINESS versie zijn alle brandings van Hotjar dan weer verwijderd en kan je tot 10 000 recordings opnemen of meer en is de prijs op maat. Meer informatie over de prijzen kan je terugvinden op de website van Hotjar. De prijs van Hotjar hangt dus af van hoe intensief je de tool wil toepassen op je website

Hotjar als basis voor je conversieoptimalisaties

Hotjar is dus een enorm handige tool als het gaat om het gedrag van je bezoekers in kaart te brengen en om directe feedback te vragen van je bezoekers. Wil je meer informatie hoe wij Hotjar kunnen inzetten om je website te optimaliseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op en we bekijken graag hoe wij je verder kunnen helpen.

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

Blijf op de hoogte rond alle laatste updates in Online Marketing



Een korte samenvatting

❓ Wat is Hotjar?

Met Hotjar krijgen we als marketeer de kans om het gedrag en ‘emoties’ van een bezoeker in kaart te brengen en te analyseren. Met deze gegevens kunnen we dan aan de slag om de website te optimaliseren en zo de ervaring voor de bezoeker zo aangenaam mogelijk te maken. Met Hotjar kunnen we inzichten verkrijgen aan de hand van verschillende tools die ze aanbieden: Heatmaps, Recordings, Feedbackpolls & Enquêtes

💶 Wat kost Hotjar?

Hotjar kan je gratis gebruiken voor 100 recordings & 3 heatmaps. Met de betalende variant (PLUS) kan je dan weer ongelimteerd aantal heatmaps opzetten en tot 2000 recordings opnemen voor een 29euro per maand. In deze PLUS variant kan je dan ook weer enquêtes en polls opzetten. In de BUSINESS versie zijn alle brandings van Hotjar dan weer verwijderd en kan je tot 10 000 recordings opnemen of meer en is de prijs op maat.

🕵️ Is Hotjar GDPR-/ AVG-proof?

Via Hotjar worden geen PII (Persoonlijk Identificeerbare Informatie) opgeslagen en recordings worden anoniem opgenomen. Belangrijk is wel om steeds je privacy & cookie policy up-to-date te houden en transparant te communiceren. Hotjar en GDPR/AVG, geen enkel probleem!