Datagedreven ondernemen met Google Analytics

Data verzamelen en gebruiken om strategische beslissingen te onderbouwen, het zou een logische reflex moeten zijn van elke ondernemer. Met Google Analytics kan je eenvoudig zelf aan de slag met statistieken van je website en belangrijke beslissingen onderbouwen door het meten van jouw KPI’s.

Onderbouw je marketingkeuzes

Of je nu online gaat adverteren of je website hoger wil laten scoren in Google, je kan niet puur op je buikgevoel afgaan en hopen dat je acties de nodige resultaten opleveren.
Met Google Analytics kan je perfect zien welke resultaten je online inspanningen opbrengen. Hoeveel mensen komen er op je website via een social media campagne? Hoeveel bezoekers komen er vanuit je nieuwsbrief? Het kan allemaal opgevolgd worden in Google Analytics.

Wat is Google Analytics juist?

Meten is weten

Met Google Analytics kan je eenvoudig het gebruik van je website in kaart brengen. De tool geeft inzicht in tal van metrics die belangrijk kunnen zijn voor beslissingen binnen jouw onderneming:

  • Bezoekers op je website meten,
  • inzichtelijk maken van het gedrag van je bezoekers,
  • meten van de snelheid en laadtijd van je website,
  • KPI’s meten en analyseren,
  • onderzoeken via welke digitale kanalen de bezoekers komen,

Een heleboel data die je een hoop nieuwe inzichten kan bezorgen.

Dashboard in Google Analytics

Wat kost Google Analytics eigenlijk?

Google Analytics is een gratis tool van Google, een reden te meer om van start te gaan met het anoniem meten van je bezoekers. Het enige wat je nodig hebt is een gratis Google-account. Dit kan hetzelfde account zijn waarmee je ook toegang krijgt tot Gmail, Google Drive, …

Je eigen KPI’s meten

Binnen Google Analytics zijn er echter beperkingen in welke data er binnen komt. Als je extra zaken wil bijhouden zoals het meten van een formulier, klikken op een knop tot het delen van een artikel, dan dient er extra tracking opgezet te worden. Wij raden hier Google Tag Manager voor aan. Via dit tag management systeem kan er zonder de hulp van een developer extra tracking opgezet worden. Interesse? Lees meer.

 

Op zoek naar een Google Analytics specialist?

Onze jarenlange ervaring heeft ervoor gezorgd dat we een expertise opgebouwd hebben in het opzetten en optimaliseren van Google Analytics. We maken gebruik van een best-practice setup zodat we zeker zijn dat data niet vervuild wordt. We ondersteunen je graag in het

  • configureren van je account,
  • auditeren van je huidige setup,
  • optimaliseren van het account.

Cursus Google Analytics

Ga je liever zelf aan de slag? Wij geven een basis & geavanceerde opleiding Google Analytics bij jou op kantoor. Zo kan je zelf de inzichten verwerven die nodig zijn en beslissingen nemen die niet louter op buikgevoel genomen zijn.

Meer weten?

Wens je meer informatie rond Google Analytics of wil je graag een analytics training inplannen? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder.


Ik schrijf mij in voor de nieuwsbrief van Digibri

Je data inzichtelijk maken met Google Data Studio

Snel resultaten raadplegen zonder je te moeten verdiepen in Google Analytics? Visualiseer en combineer alle data die voor jouw belangrijk is in één dashboard.

Lees meer

Weinig zoekverkeer in je resultaten?

Merk je te een beperkt aantal organische bezoekers in je rapporten? We nemen graag een kijkje naar de huidige SEO status van je website en onderteunen je graag.

Lees meer

Gevoel dat je bezoekers niet converteren op je website?

Met je huidige aantal bezoekers meer conversies genereren? We bekijken al je conversiepaden en onderwerpen deze aan onze best-practices & AB-testing.

Lees meer