Meer data, meer flexibiliteit

Soms is “standaard” niet goed genoeg en is er nood aan meer flexibiliteit via een op maat gemaakt meetplan. Aan de hand van Google Tag Manager kunnen alle nodige KPI’s opgenomen worden, zonder tegen de beperkingen van de standaard metrics van Google Analytics te stoten.

Wat is Google Tag Manager?

Flexibel omgaan met ‘Tags’

Het is, zoals het woord het zegt, een ‘tag management systeem’. Een systeem dus dat jouw tags gaat beheren. Een tag is een stukje code dat je op je website plaatst die vaak bedoeld zijn om extra zaken te meten. Denk maar aan een Facebook Pixel, Google Analytics code, een AB-testing tool, … One code to rule them all.

Vaak worden deze tags ‘hard-coded’ op de website geplaatst en dus manueel door een developer op elke pagina toegevoegd in de code. Een omslachtige procedure, want voor elke aanpassing moet dus telkens een technisch aangelegd persoon aangesproken worden. Via Google Tag Manager is dit verleden tijd. Het systeem laat de websitebeheerder eenvoudig tags toevoegen aan de website, zonder dat hier een developer voor hoeft aangesproken worden.

Google Tag Manager overview dashboard

Meten, meten, meten

Google Tag Manager is veel meer dan enkel het beheren van je ‘tags’, je kan er namelijk ook extra zaken mee gaan doorsturen naar Google Analytics. Typische voorbeelden hiervoor zijn:

  • meten van formulieren (Whitepapers, contactformulieren, …),
  • aantalklikken op een knop meten (Call-to-Action, telefoonnummers, e-mailadressen, …),
  • bijhouden van downloads,
  • het bekijken van een video op een pagina.

Downloads Event

De mogelijkheden zijn hier haast eindeloos. Een goed doordacht meetplan is dus een belangrijke eerste stap.

 

Op zoek naar een Google Tag Manager expert?

Indien je toch nog graag ondersteuning zou wensen bij het opzetten, onderhouden of optimaliseren van jouw Google Tag Manager, dan zetten wij onze expertise graag voor jou in. Over de jaren heen hebben we ruime ervaring opgebouwd en kent Google Tag Manager geen geheimen meer voor ons.

Je kan bij ons terecht voor:

  • opzet van een best-practice account met standaard tracking,
  • auditeren van je bestaande account & eventuele uitvoering en optimalisatie,
  • uitbreiden van tracking,

Cursus Google Tag Manager

Liever zelf de flexibel aan de slag kunnen en de tags beheren op je website. Wij bieden een basis & geavanceerde opleiding Google Tag Manager aan bij jouw op kantoor.

Meer weten & meten?

Wens je meer informatie rond Google Tag Manager of wil je graag een training inplannen? Neem vrijblijvend contact met ons op en we helpen je graag verder.


Ik schrijf mij in voor de nieuwsbrief van Digibri

Voordelen van Google Tag Manager

Zoals hierboven vermeld krijgen we met GTM de vrijheid in de handen van de marketeer, die flexibeler kan omgaan met het toevoegen en bewerken van tags en geeft dus tal van voordelen:

  • gratis tool,
  • nog slechts 1 keer een developer nodig om de GTM-code toe te voegen op de website, daarna is het aan jou,
  • mogelijkheid om te testen vooraleer er zaken live gezet worden,
  • snelle en veilige manier om implementaties te doen,

Meer weten? Neem vrijblijvend contact met ons op

Je data inzichtelijk maken met Google Data Studio

Snel resultaten raadplegen zonder je te moeten verdiepen in Google Analytics? Visualiseer en combineer alle data die voor jouw belangrijk is in één dashboard.

Lees meer

Weinig zoekverkeer in je resultaten?

Merk je te een beperkt aantal organische bezoekers in je rapporten? We nemen graag een kijkje naar de huidige SEO status van je website en onderteunen je graag.

Lees meer

Gevoel dat je bezoekers niet converteren op je website?

Met je huidige aantal bezoekers meer conversies genereren? We bekijken al je conversiepaden en onderwerpen deze aan onze best-practices & AB-testing.

Lees meer