E-mailmarketing & Marketingautomation. Optimaliseer je marketingprocessen

Wat is marketing automation?

Marketing automation is niet meer weg te denken in een digitale wereld. Het maakt namelijk al je online marketingprocessen efficiënter, goedkoper en minder foutgevoelig. Maar om aan marketing automation te doen is het natuurlijk van belang om jezelf de vraag een keer te stellen; wat is marketing automation nu juist?

Met marketing automation gaan we gebruik maken van geautomatiseerde processen en systemen die voor ons je leads gaan “nurturen” of verzorgen door deze binnen hun customer journey de juiste boodschap op het juiste moment te bieden en met als uiteindelijke doel deze lead te laten converteren. Een zin die misschien in de theorie weinig inspiratie opwekt, maar met een voorbeeld wordt het meteen duidelijk.

Remindermail winkelmandje

Marketing automation voorbeeld

Stel je baadt als zelfstandige een webshop uit en doet tal van inspanningen om bezoekers naar je website te lokken. Dit kan via organische inspanningen, maar ook via betalende manieren. Wanneer de gebruiker op je website komt en wat door je verschillende producten of diensten klikt, wordt er een cookie opgeslagen die de pagina’s van deze, tot nu toe, anonieme gebruiker bijhoudt. Wanneer deze gebruiker producten in zijn of haar winkelmandje stopt, de checkout doorloopt, maar net voor het afrekenen beslist deze om de aankoop stop te zetten is dit een jammere zaak. Via marketing automation echter kan je deze gebruiker nog aansporen om de aankoop alsnog af te ronden. Doordat de gebruiker in de checkout zijn of haar gegevens reeds heeft ingevuld, is dit voor de cookie geen anonieme gebruiker meer en kunnen we deze een reminder sturen via email met als boodschap “Hoi, we houden nog enkele producten voor je bij in je winkelmandje”.

 

Een ander voorbeeld is bij het verkopen van een dienst, zoals een ticket voor een festival of evenement. Wanneer de bezoeker een aankoop doet, kan je deze via marketing automation een bevestigingsmail sturen. Zo zou je 1 maand voor het event een herinnering met enkele tips kunnen sturen alsook één dag voor het event een mailtje met handige info om op het event of festival vlot te geraken.

Op zoek naar iemand met kennis en ervaring in marketing automation?

Tijdens onze jarenlange ervaring hebben we een expertise gecreëerd in het opmaken en optimaliseren van tal van marketing automation flows. In onze samenwerken kijken we grondig naar hoe jouw sector tewerk gaat en adviseren we hoe je een geoptimaliseerde marketing automation kan opzetten:

  • opzetten van e-mailmarketing:
    • eenmalige e-mails
    • geautomatiseerde e-mails
  • aanmaken van flows om al je processen op de nodige momenten te “triggeren”
    • reminders sturen na aantal dagen,
    • sales verwittigen na een contactaanvraag,
  • instellen van lead scoring zodat je als sales een prioriteitenlijst hebt van eerst te contacteren leads

Wanneer we je account optimaliseren nemen we meteen ook een kijkje naar de huidige opzet en hoe we deze best practice kunnen optimaliseren. Zo kijken we naar het gebruik van lijsten in je account, de benodigde opt-ins die verkregen moeten zijn volgens de GDPR/AVG, …

Meer informatie rond Marketing Automation?

Wens je meer informatie? Neem vrijblijvend contact met ons op en we vertellen graag onze werkwijze en kijken graag samen hoe we je verder kunnen helpen.


Ik schrijf mij in voor de nieuwsbrief van Digibri

Weten hoeveel bezoekers je website heeft?

Wil je weten hoeveel bezoekers je site heeft en welke pagina’s er bezocht worden? Aan de hand van Google Analytics kunnen we het surfgedrag in kaart brengen.

Lees meer

Weinig zoekverkeer in je resultaten?

Merk je te een beperkt aantal organische bezoekers in je rapporten? We nemen graag een kijkje naar de huidige SEO status van je website en onderteunen je graag.

Lees meer

Gevoel dat je bezoekers niet converteren op je website?

Met je huidige aantal bezoekers meer conversies genereren? We bekijken al je conversiepaden en onderwerpen deze aan onze best-practices & AB-testing.

Lees meer